sila bagi sumbangan.... =D

Friday, 20 May 2011

nilai ku dapat ari ni.. =D

" Jangan di caci kegelapan yg ada tp cari lah lilin untuk menerangi "

ustaz mustapha melontarkan satu pepatah yang mengembalikan fokusku pada pelajaran..

" sebagai seorang bakal guru, awak2 semua kena bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menempuh alam sebagai pendidik.. orang melayu menyamakan guru dengan lilin.. kenapa? lilin mengorbank dirinya untuk menerangi kegelapan... guru? bersedialah untuk mengorbankn tenaga(fizikal), wang(fizikal), fikiran(mental), emosi(mental), waktu, dan sebagainya untuk menerangi kegelapan yang menyelubungi pelajarnya.."

aku termenung... 'bersediakah aku....?'

tambah beliau lg, " ramai guru brsedia dari segi fizikal dan mental, tp emosi sering kali di tinggalkan..

sebagai contoh.. pelajar tingkatan satu yang didapati masih belum dapat membaca.. akan ada guru mengeluarkan dialog 'blajar dr darjah 1 sampai 6 masih belum reti membaca? ish ish ish...'

sama lah dengan keadaan bila kita merungut kegelapan time terputus bekalan elektrik, tp xberusaha utk cari sumber cahaya (lilin or mancis o pape la)"

termenung lg aku.. 'aku minat ust nih...' hahaha... 

beliau tambah lg, " awk smua bakal guru, siapkan fizikal dan minda awk smua untuk menghadapi sebarang kemungkinan kegelapan yang akan ada di alam pelajar2 awk.."

insyaAllah ustaz.. akan ku ingat pesanan mu itu.. akan ku semai pesanan mu dlm job ku.. eheeee..

Allahuma yassirli amri...

then ku taip mende ni... curi masa rehat... =D

6 comments:

liyana said...

good luck ustaz..
sabar dlm mndidik anak2 didik mu~~

kokser kokdam said...

insyaAllah.. Tenkiu liyana
=D

Liyana Zahim said...

Nnti repot kat guru beso curik2 tulih blog!!!!

rara pinkmafia said...

thnks sbb sudi singgah blog rara.follow here.owh curi2 taip entry eh.hehehehe.ok lah tu...

harrazdani said...

dulu lilin sebagai perumpaan jer...sekarang betul2 cair beb...duk tengah padang jaga budak sukan...;-)

kokser kokdam said...

liyana zahim : ala curik waktu rehat pon nk kene repot ke..? hehe

rara pinkmafia : tengkiu jugak

harrazdani : kalo kene tgh pdang mmg cair.. mmg tbakor kau.. haha... sabo2