sila bagi sumbangan.... =D

Wednesday, 15 June 2011

selambe badak je kamoo ek..!!!

masa untok me round2 asrama..

 cuba menonjolkan kehandalan aku snap gamba.. hohoho

aku menghayun kaki kiri dan kanan ku, ke hilir asrama..

dua tiga langkah, terjumpe supek (plastik)..

huh~~.. maka dgn penoh tawadok nye aku mengutip sampah tersebut dan meletakkannye ke dalam tong sampah..

e eh.. tibe2 ter riakkan diri plak.. hahahahahawau

aku meneruskan langkah.. jumpe lagi supek2.. huh~~

malam ni terjadi tukang kutip sampah lak aku.. xpe la..

sesudah tu, aku nk balik ke bilik.. tibe masa aku nk u-turn tibe2 ternampak budak dgn selambe badak melepaskan supek makanan beliau ke atas lantai..

"woi!!!!" mu tohok (buang) gapo tu..?"

terkejut giler budak tuh.. hahahahaha

tp mode aku marah!

"amek balik!!"
"ISLAM xajar ummat nye buang sampah merata2.. kamoo ikut ajaran sape buang sampah selambe cenggitu je ni..?"

tunduk je budak selamba tu.. aku nak marah neh!!

"meh ostat nk syarah kat kamoo neh..

ALLAH lantik kita jadi khalifah d bumi, bukan utk kita rosakkan.. tp untuk kita tadbir..

kamoo kate masok skolah ni sbb nk jd pendakwah.. xyah cakap pendakwah la kaloo perangai cam td pon xley kawal..

malu la kat org kafir.. diorang leh wat diri mereka x buang sampah merata2.. tp kamoo? orang ISLAM.. selamba je tohok sampah merata2..

bumi ni mak bapak kamoo buat ke..?"

budak tu heleng kpala..

"dah tu..?"

"sy mintak maaf ostat.."

"awat lak kamoo mintak maaf ngan ostat? mintak maaf ngan ALLAH sbb kamoo mencemarkan ciptaan ALLAH.. bumi ni bukan ostat yang cipta.."

budak tu tunduk je..
haaaa baru kamoo tau ostat ni bekeng.. hahahaha

muka still sirius...

"sebagai org ISLAM, kamoo kene amalkan segala ajaran ISLAM.. ajaran ISLAM bukan takat smayang, posa, bace Quran je.. seluruh hidup ni kene ikut ajaran ISLAM.. termasuk la buang sampah di tempat yang sepatut nye.. faham kamoo..?"

hanggok pulak budak tu..

"hemmm nasib baik ostat xbawak rotan.."

berkerut dahi budak tu..

=D

16 comments:

senyumSOYA said...

heheheh...cantik2~

jaga kebersihan.. sebahagian dari tuntutan islam.. nak beribadat pun tenang kan ostat? heheh

adwafarahin said...

baik ustaz!
x buang sampah merata dah pas nie :)

liyana said...

"sebagai org ISLAM, kamoo kene amalkan segala ajaran ISLAM.. ajaran ISLAM bukan takat smayang, posa, bace Quran je.. seluruh hidup ni kene ikut ajaran ISLAM.. termasuk la buang sampah di tempat yang sepatut nye.. faham kamoo..?"
fhm ustaz..timer kasih..


wahai org2 yg beriman masukla ke dalam islam secara keseluruhan dan jgnlah kamu mgikuti lgkah syaitan.sungguh ia musuh yg nyata bagimu..(2:208)

ShErA said...

wow... garang jgk ustaz ni... tp bgs la... mesti budak tu tak nak buang smph merata - rata dah..

yie76 said...

dlm islam mmg di tntut jga kbersihan.bdk2 kna ajar dri kcik.kalu tk ajar jga kbersihan dri kcik kekgi bla dia bsar ikut suk0 dia ja n0k t0h0k sap0h lagu man0 pun

kotak bulat said...

hehe.. ustaz garang.. kebanyakan org ni, bile tgk tmpat xde org, selamba je buang smpah.bila tmpat ada org ramai je bru tak berani buang merata..

Khairil said...

kena tegas macam ni baru budak2 tu ingat...bagus ustaz...syabas...

ArulchelseA said...

cuak aku bro...

Afikah Aziz said...

baik ostat,time kasih sbb bg nasihat..kata budak itu sblm berlalu hehe (dan2 je tmbah)

Sue said...

ooooo...bekeng ghuponyo..

rara pinkmafia said...

hehehe jgn lah rotan.nasi masuk paper bro.

Sunah Sakura said...

poyo la ostad ni... (jahat tak komen ni?)

Syuxer said...

bekeng molek ostad neh..;p

cuak budak tuh..dup dap dup dap..

apapun memang betul nasihat ostad tuh..:)

fuad ansari said...

kelihatan seolah2 buang sampah merata2 ni dah jadi macam budaya masyarakat malaysia.. need to do something.. usaha ustaz dalam mendidik dari peringkat awal juga adalah satu usaha yg baik.. tahniah.. (",)

Mrs.Yie said...

lain kali kena buat papan tanda macam ni 'anda sedang di perhatikan oleh ostat..sila jangan buang sampah merata2 dan jangan buat slumber badak' heeeeee.... :)

~SaL IjOu~ said...

whoah.kow2 keno budak tu..bagus ustat..kalo x kene cenggitu payah nak sedar tu..